Kota Baharu: Solat lima waktu syarat naik pangkat. Kerajaan negeri Kelantan bercadang menukar nama kaum orang asli kepada "orang asal". KL: Sejumlah 720 Sekolah Terlibat Program Rintis Penarafan Keselamatan Sekolah. Ipoh: Penduduk miskin terima 20 meter air percuma. London: Lelaki tidak subur selepas usia 35 tahun. Kabul: Serangan bom gegarkan Kedutaan India di Kabul.

27 Jun 2008

Kebanyakan rakyat Malaysia kurang membaca

Tabiat membaca di kalangan masyarakat kita agak kurang berbanding dengan tabiat membaca di kalangan masyarakat di negara-negara lain. Keadaan sebegini amat memalukan kerana ia tidak selari dengan pembangunan negara yang semakin maju. Pelbagai usaha telah dilakukan demi meningkatkan minat membaca di kalangan masyarakat. Tetapi hanya siswa-siswi yang berada di pusat pengajian tinggi sahaja yang memberikan sambutan terhadap aktiviti galakan membaca yang dijalankan. Usaha untuk membina budaya membaca di kalangan masyarakat amat sukar.

Sehubungan dengan itu, usaha mumi ini haruslah dipikul bersama oleh pelbagai pihak supaya masyarakat Malaysia tidak begltu ketinggalan jika dibandingkan dengan masyarakat Jepun. Semua pihak harus ada tanggungjawab dan berusaha untuk menerapkan budaya membaca di kalangan masyarakat Malaysia. dan usaha sebegini hendaklah dijalankan dengan lebih serius dan berterusan. Semua pihak tidak harus berputus asa dalam menangani masalah ini, kerana kita perlu yakin dengan pepatah ‘belakang parang diasah lagikan tajam, inikan pula manusia’.

Selain itu. kesedaran perlu wujud di kalangan masyarakat Malaysia akan peri pentingnya mewujudkan budaya membaca demi kemajuan negara. Semangat yang murni ini tidak harus dipaksa tetapi ianya harus lahir daripada hati kecil setiap individu dengan keinginan yang jitu. Setiap individu itu sendiri harus faham akan manfaat dan faedah daripadanya dan bukan melakukannya kerana dipaksa. Semangat sebegini tidak akan berterusan jika kita melakukannya kerana orang lain. Apa yang menyedihkan. kebanyakan masyarakat kita terutamanya remaja stika membaca majalah-majalah hiburan berbanding dengan buku-buku ilmiah. Hal ini jelas bahawa mereka lebih mementingkan hiburan daripada ilmu pengetahuan.

Usaha bagi memupuk budaya membaca di kalangan masyarakat ini juga dapat dilaksanakan dengan kerjasama daripada pihak-pihak penjual buku supaya harga-harga buku dikurangkan sesuai dengan kemampuan pembeli. Penjual-penjual yang terbabit janganlah terlalu ingin mengaut keuntungan dengan meletakkan harga buku yang berlipat kali ganda lebih mahal daripada yang sepatutnya. Mereka juga perlu ada rasa tanggungjawab untuk menolong pembeli-pembeli yang minat membaca supaya mereka tidak begitu rasa tertekan untuk membeli buku-buku ilmiah.

Ibu bapa juga tidak kurang pentingnya dalam memainkan peranan untuk menerapkan minat membaca di kalangan anak-anak mereka. Misalnya, mereka janganlah menolak untuk membeli buku-buku yang diminati oleh anak-anak mereka. Malahan. ibu bapa sendiri harus sentiasa membaca buku di hadapan anak-anak mereka supaya anak-anak dapat meniru tabiat baik ibu bapa mereka. Setiap pertanyaan anak-anak tentang buku-buku yang mereka baca sarna ada buku cerita ataupun buku pelajaran haruslah diberi jawapan dan perhatian yang sewajamya oleh ibu bapa supaya minat membaca mereka tidak luntur. Sesungguhnya minat membaca ini harus diterapkan di dalam jiwa anak-anak sejak mereka kecil lagi. seperti kala pepatah ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’.

Sejajar dengan itu, usaha bagi menanam budaya stika membaca di kalangan anak-anak juga dapat dilakukan dengan memastikan setiap rumah mempunyai sebuah perpustakaan mini. Perpustakaan mini di rumah amat perlu bagi ibu bapa yang mementingkan ilmu pengetahuan kepada anak-anak mereka. Tempat membaca juga harus disediakan sebaik mungkin seperti kedudukan meja dan kerusi di tempat yang sesuai supaya mereka berasa lebih selesa untuk membaca. Sekurang-kurangnya anak-anak akan berasa seronok untuk membaca kerana memandangkan buku-buku yang banyak dan tempat yang menarik lagi selesa disediakan untuk mereka. Sesungguhnya kanak-kanak sukakan sesuatu yang menarik dan menyeronokkan bukannya paksaan ataupun tekanan.

Sebagai kesimpulan, semua pihak haruslah bertanggungjawab dalam menerapkan minat membaca di kalangan masyarakat dan menyahut seruan kerajaan untuk mewujudkan budaya membaca demi merealisasikan hasrat wawasan 2020. Semangat sebegini amatlah penting supaya kita tidak ketinggalan dalam arus globalisasi dan dunia yang penuh cabaran.

Tiada ulasan: