Kota Baharu: Solat lima waktu syarat naik pangkat. Kerajaan negeri Kelantan bercadang menukar nama kaum orang asli kepada "orang asal". KL: Sejumlah 720 Sekolah Terlibat Program Rintis Penarafan Keselamatan Sekolah. Ipoh: Penduduk miskin terima 20 meter air percuma. London: Lelaki tidak subur selepas usia 35 tahun. Kabul: Serangan bom gegarkan Kedutaan India di Kabul.

29 Jun 2008

Pita video cetak rompak banyak mendatangkan pengaruh negatif kepada golongan remaja

Dewasa kini, ramai di kalangan remaja-remaja kita yang terpengaruh dengan budaya pita video cetak rompak yang begitu laris di pasaran sekarang. Jika kita lihat sekarang, remaja-remaja yang masih di bangku sekolah dan belum bekerja sudah mampu untuk memiliki pelbagai jenis pita video kerana ia dijual begitu murah sekali. Wang saku yang diberikan oleh ibu bapa digunakan untuk membeli atau menyewa pita video cetak rompak.

Sesungguhnya, gejala pita video cetak rompak telah banyak mendatangkan pengaruh negatif kepada golongan remaja sekarang. Salah satu daripadanya ialah pelajar-pelajar akan mengabaikan pelajaran mereka dan ramai yang terkandas dalam pelajaran. Hal ini kerana mereka leka menghabiskan masa dengan menonton pita video cetak rompak, Tambahan lagi ia begitu senang untuk diperoleh dengan harga yang begitu murah sekali. Paling menyedihkan ada di kalangan pelajar-pelajar yang berani membawa pita video cetak rompak di dalam beg sekolah mereka untuk bertukar-tukar pita video dengan kawan-kawan mereka.

Ramai di kalangan remaja yang menggemari pita video kerana ia tidak ditapis dan dapat memberikan hiburan murahan kepada mereka. Semua ini akan merosakkan pemikiran remaja dan mempengaruhi minda merekauntuk mementingkan hiburan semata-mata. Akibatnya, mereka berasa malas untuk belajar kerana berasakan pelajaran itu susah dan perlu banyak berfikir.

Pita video juga akan mempengaruhi tindak-tanduk atau fikiran remaja. Contohnya, remaja mungkin akan terbabit dalam perlakuan seks bebas kerana kebanyakan pita video yang ditonton berunsllfkan lucah, tahyul, dan ganas.. Tidak hairanlah jika ada remaja-remaja yang menjadi gengster, melakukan keganasan, peras ugut, dan sebagainya kerana terpengaruh dengan aksi yang dipaparkan dalam pita video.

Remaja-remaja juga menjadi boros dan menghabiskan wang mereka untuk membeli atau menyewa pita video. Wang saku yang diberikan oleh ibu bapa mereka untuk perbelanjaan keperluan sekolah tidak digunakan sebaik mungkin, malahan mereka menghabiskannya untuk perkara yang tidak berfaedah.

Banyak menonton pita video juga boleh menjejaskan kesihatan remaja-remaja, seperti merosakkan penglihatan iaitu mata akan menjadi rabun kerana terlalu banyak menonton. di samping itu juga, remaja-remaja suika menonton pita video sambil memakan makanan ringan yang banyak mengandungi kolestrol, lemak, pewarna, dan perisa yang akan menyebabkan pelbagai jenis penyakit. Obesiti juga mungkin terjadi kerana mereka tidak menggunakan masa yang terluang untuk bersenam malah dihabiskan untuk menonton cerita-cerita yang tidak berfaedah dan mengkhayalkan.

Hubungan kekeluargaan dan kejiranan juga menjadi renggang. Hal ini kerana mereka asyik masyuk menonton pita video sehingga terlupa bahawa di sekeliling mereka masih ada keluarga dan jiran-jiran yang perlu mereka berinteraksi, bertegur sapa, dan tolong-menolong antara satu sarna lain. Keadaan sebegini amat menyedihkan kerana negara kita akan kehilangan remaja-remaja yang bermutu dan bertanggungjawab sebagai tunggak pemangkin kemajuan negara dan gerakan yang akan datang.

Banyak cara yang boleh dilakukan bagi mengatasi masalah-masalah sebegini antaranya ialah peranan ibu bapa. Mereka seharusnya memerhatikan setiap gerak-geri dan aktiviti anak mereka di rumah. Mereka perlu menghadkan kekerapan anak-anak menonton pita video dan menapis jenis pita video yangditonton oleh anak-anak mereka. Memeriksa beg sekolah mereka sarna ada mereka menyimpan atau menyembunyikan pita video yang berunsurkan lucah, ganas, tahyul, dan sebagainya. Perbelanjaan anak-anak juga perlu dikawal supaya ibu bapa tidak terlebih memberi wang saku kepada anak-anak mereka kerana ianya mendorong anak-anak membeli pita video yang begitu banyak di pasaran.

Kerajaan juga haruslah lebih tegas dalam pengharaman pita video cetak rompak. Operasi besar- besaran seharusnya dil.akukan untuk membasmi kes-kes cetak rompak di samping melakukan kempen seperti ‘cetak rompak zero’. Jika gejala pita video cetakrompak sudah disapu bersih, maka masalah remaja yang terlalu gemar menonton pita video dapat dikurangkan kerana mereka kurang berkemampuan untuk membeli pita video yang asli kerana mereka hanya mengharapkan wang saku daripada ibu bapa.

Pihak sekolah juga perlu sentiasa melakukan pemeriksaan mengejut ke atas pelajar iaitu memeriksa beg para pelajar keranadi khuatiri mereka membawa pita video ke sekolah. Tempat-tempat yang disyaki ’sarang’ untuk mereka menonton juga perlu dibuat pemeriksaan mengejut seperti asrama sekolah, rumah-rumah sewa, dan sebagainya.

Kesimpulannya, semua pihak seperti ibu bapa, kerajaan, dan pihak sekolah perlu memikul tanggungjawab untuk membanteras masalah stika menonton pita video di kalangan remaja. Semua ini renting kerana kita mahu menghasilkan remaja-remaja yang bermutu, berpotensi, berkarisma, dan produktif dalam pembentukan sebuah negara maju tanpa diselitkan dengan pelbagai masalah yang tidak bermoral yang mana akan melumpuhkan dan memusnahkan segala impian kita.

Tiada ulasan: