Kota Baharu: Solat lima waktu syarat naik pangkat. Kerajaan negeri Kelantan bercadang menukar nama kaum orang asli kepada "orang asal". KL: Sejumlah 720 Sekolah Terlibat Program Rintis Penarafan Keselamatan Sekolah. Ipoh: Penduduk miskin terima 20 meter air percuma. London: Lelaki tidak subur selepas usia 35 tahun. Kabul: Serangan bom gegarkan Kedutaan India di Kabul.

24 Julai 2008

Gejala rasuah

Rasuah ialah aktiviti yang membabitkan sogokan wang daripada satu pihak kepada pihak yang lain. la bertujuan untuk memperoleh sesuatu secara tidak sah atau untuk melepaskan diri daripada hukuman atau kesalahan tertentu.

Banyak faktor yang menyebabkan berlakunya gejala rasuah. Ada manusia yang sanggup membelakangkan nilai moral dan agama semata-mata inginkan kekayaan dan kedudukan. Wang ringgit telah mengaburi pandangan seseorang. Hakikatnya, orang kaya yang hidup penuh muslihat tetap disanjung manakala golongan miskin, hidup secara sederhana dan jujur sering kali dicaci. Amalan ini berlarutan kerana wang menjadi pengukur kepada kekayaan seseorang.

Selain itu, faktor gaji yang rendah turut menggalakkan berlakunya rasuah. Hidup di bandar besar yang berhadapan dengan kos sara hidup yang kian meningkat mendorong seseorang kerajaan yang bergaji rendah untuk mendekati rasuah sekali pun hal itu bertentangan dengan kehendaknya.

Gejala rasuah ini mendatangkan banyak keburukan. Antaranya golongan yang tidak berkelayakan mendapat tempat dalam sesuatu perkara mendapat kelayakan tersebut. Contohnya kemasukan pelajar ke sesebuah institusi akibat rasuah akan memudaratkan negara. Pelajar berkenaan tidak mampu memberi sumbangan kepada negara kerana pemikirannya yang lemah dan kemungkinan dia terkeluar daripada institusi kerana prestasi pelajarannya yang lemah.

Gejala rasuah juga menyebabkan golongan miskin tidak mendapat bahagian mereka contohnya pemberian tanah. Rasuah menyebabkan pemberian tadi disalurkan kepada pihak tertentu yang mengakibatkan golongan miskin akan terus miskin sementara golongan kaya akan terus kaya.

Kesimpulannya, gejala rasuah ini harus dihapuskan’dengan segers kerana hal ini tidak patut dipandang ringan lagi.

Tiada ulasan: