Kota Baharu: Solat lima waktu syarat naik pangkat. Kerajaan negeri Kelantan bercadang menukar nama kaum orang asli kepada "orang asal". KL: Sejumlah 720 Sekolah Terlibat Program Rintis Penarafan Keselamatan Sekolah. Ipoh: Penduduk miskin terima 20 meter air percuma. London: Lelaki tidak subur selepas usia 35 tahun. Kabul: Serangan bom gegarkan Kedutaan India di Kabul.

21 Julai 2008

Pusat tuisyen jadi pilihan ramai ibu bapa

Memang benar bahawa ramai ibu bapa kini gemar menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen. Hal ini kerana bagi mereka, belajar di pusat tuisyen boleh memberikan keputusan peperiksaan yang lebih baik.

Sesetengah keadaan, pusat tuisyen menyediakan kemudahan yang lebih selesa. Mereka juga menyediakan kerusi dan meja yang mahal dan menarik. Malah pentadbir pusat tersebut mampu menyediakan alatan yang lebih canggih berbanding di sekolah pada hari ini. Terdapat juga pusat tuisyen yang menyediakan projektor LCD, slaid, dan penggunaan transparensi ketika sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Dengan ini, pelbagai kemudahan yang disediakan dapat menarik minat pelajar untuk belajar.

Pengusaha pusat tuisyen yang kaya, mampu menyediakan alat penghawa dingin di setiap bilik darjah yang digunakan. Apabila suhu di dalam bilik darjah lebih sejuk maka sudah tentu suasana persekitaran bilik darjah lebih nyaman. Hal ini memberikan situasi pembelajaran dan pengajaran yang lebih menarik. Malah para pelajar tidak akan berasa cepat mengantuk berbanding di sekolah yang rata-ratanya tidak menyediakan kemudahan kipas. Oleh itu, sudah tentu para pelajar dapat menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap pelajaran.

Selain daripada itu, para pengusaha yang inginkan keuntungan, akan menyediakan perkhidmatan yang baik. Mereka sanggup memberikan bonus kepada pekerja mereka supaya mereka dapat memberikan perkhidmatan yang baik dan berkesan. Seandainya mereka dapat memberikan perkhidmatan yang berkualiti lebih ramai lagi pelajar akan datang untuk belajar di pusat tuisyen mereka. Hal ini seterusnya akan menaikkan nama syarikat mereka. Justeru, sudah tentu ini akan menambahkan pendapatan mereka kerana keuntungan mereka bergantung kepada para pelajar tersebut semata-mata.

Terdapat juga pusat-pusat tuisyen yang sanggup menawarkan gaji yang lumayan kepada para tenaga pengajarnya. Mereka dibayar gaji permulaan yang tinggi bagi menarik millet guru-guru untuk mengajar di pusat tuisyen mereka. Oleh sebab itu, Tarnai guru sekolah kerajaan yang sanggup mengajar di pusat tuisyen untuk mendapatkan gaji tambahan. Terdapat juga guru sekolah kerajaan yang berhenti kerja dan berkhidmat di pusat-pusat tuisyen.

Selain daripada itu, terdapat juga guru-guru lepasan universiti yang bekerja sebagai tenaga pengajar tetap di pusat tuisyen. Oleh itu, mereka yang mempunyai ilmu pengetahuan yang luas pasti akan mengembangkan ilmu pengetahuannya kepada para pelajar. Guru-guru tersebut akan menjadi contoh yang berguna kepada para pelajar di situ.

Bagi pentadbir yang bijaksana, mereka menyediakan sukatan pelajaran yang lebih canggih daripada di sekolah. Hal ini kerana sukatan pelajaran di sekolah hanya bergantung kepada sukatan yang telah ditetapkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum sahaja. Malah sukatan ini telah digunakan sejak 20 tahun yang lalu. Pentadbir pusat tuisyen yang inginkan kemajuan dan berdaya saing telah menggunakan sukatan pelajaran yang terkini dan efisien untuk meningkatkan mutu pengajaran dan kecemerlangan pelajar.

Kita memang sedia mengetahui bahawa para pelajar yang belajar di pusat tuisyen memang inginkan kemajuan. Seandainya guru-guru di sekolah mereka mengajar sambil lewa sahaja sudah tentu para pelajar yang lemah akan menghadapi kesukaran untuk memahami isi pelajaran yang diajar. Hal ini dapat dtbuktikan apabila terdapat sekolah-sekolah yang menghadapi kekurangan guru untuk mengajar. bagi mengatasi masalah tersebut, care penyelesaiannya adalah dengan mengambil guru sementara untuk mengajar di sekolah berkenaan. Oleh sebeh guru sementara ini tidak mempunyai pengalaman, maka sudah pasti mereka tidak akan dapat menyelesaikan masalah. Selain daripada itu guru sementara ini tidak mempunyai ilmu pengetahuan yang luas. Mereka juga tidak diberi bimbingan khusus untuk menarik minat pelajar ketika sesi pengajaran dijalankan. Dengan ini, kekurangan guru di sekolah-sekolah diselesaikan seperti melepaskan batuk di tangga. Apabila mereka mengalami masalah sedemikian maka sudah tentu para ibu bapa pelajar akan memilih pusat tuisyen sebagai tambahan kepada pembelajaran anak-anak mereka.

Sesetengah pelajar yang lemah begitu sukar untuk memahami isi pelajaran yang diajar oleh guru di sekolah. Masalah ini berlaku terutama kepada subjek-subjek yang sukar seperti Matematik Tambahan, Bahasa Inggeris, Matematik, dan Sains Tulen. Oleh sebab itu, bagi mengatasi masalah para pelajar yang tidak faham isi pelajaran pada hari itu, jalan keluarnya adalah dengan belajar di pusat tuisyen.

Hal ini ditambah lagi apabila ibu bapa tidak dapat memberikan tunjuk ajar kepada anak-anak mereka. Kerana bukan semua ibu bapa berpelajaran tinggi. Selain itu, sesetengah ibu bapa tidak memahami isi pelajaran bagi satu-satu subjek. Oleh itu, mereka sukar untuk menerangkan isi pelajaran kepada anak-anak mereka. Pilihan yang terbaik kepada ibubapa ini ialah menghantar anak-anak ke pusat tuisyen yang terletak berhampiran dengan mereka.

Oleh itu, ramai ibu bapa memilih pusat-pusat tuisyen sebagai tempat bagi menambahkan ilmu pengetahuan anak-anak mereka. Jelaslah bahawa ibu bapa lebih berminat menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen berbanding di sekolah bagi menyelesaikan masalah pelajaran anak-anak.


Tiada ulasan: